PostNord ska granskas

 

PostNords terminal i Årsta. Foto: Jonatan Johansson

PostNords terminal i Årsta. Foto: Jonatan Johansson

► Klagomålen på postutdelningen har ökat med 50 procent

► Brevbärarnas arbetsbörda ökar och maskinerna sorterar fel

► Post- och telestyrelsen kräver att PostNord skärper sig

 

Posten, som numera heter PostNord, ska nu granskas av Post- och telestyrelsen (PTS), efter att allmänhetens klagomål på postutdelningen har ökat enormt den senaste tiden. Över 68 000 klagomål kom in under 2015, vilket är en ökning med drygt 50 procent. Det handlar om försenad post, men också om att allt fler tidningar och brev helt enkelt inte längre kommer fram alls, eller delas ut till fel adresser.
Även det andra stora brevutdelningsföretaget Bring (Citymail) kommer att granskas av PTS, vilken som yttersta åtgärd kan ta till sanktionsmöjligheter mot postoperatörerna om de inte bättrar sig.

Redan förra året krävde PTS förbättringar av de båda postaktörerna, men de ska enligt myndigheten inte ha fått den effekt man hade hoppats på, rapporterar Sveriges Radio.
– Vi ser att den tendensen även håller i sig i början av 2016, säger Sten Selander, avdelnings­chef vid PTS.
– Då tycker vi väl att det inte har gått tillräckligt snabbt i den här anpassningen. Därför har vi beslutat att genomföra en oberoende förstudie som vi kallar det. Dels av vad felen består i och framförallt vilka åtgärder som är rimliga att vidta i det här sammanhanget. Den har alldeles nyss påbörjats och vi hoppas att den ska vara klar här innan semestrarna, säger han.

Som Internationalen tidigare har skrivit genomförde PostNord nyligen en reform enligt nyliberal modell för att ”effektivisera” arbetet och öka vinsterna för aktieägarna. Reformen, som ledningen kallar för ”Koncept Utdelning”, är föga populär bland brevbärarna själva, vars arbetsbörda nu har ökat så till den grad att de tvingas skjuta upp utdelningen till vissa hushåll eftersom de helt enkelt inte har tid att göra allt de ska på en och samma dag.

PostNord själva medger också att de nya maskiner man köpt in för att sortera posten gör många fel. Erika Ahlqvist som är chef för distribution på PostNord hävdar dock att de tekniska problemen med sorte­ringen snart ska vara lösta.
– Vi har nu rättat upp våra sorteringsprogram för att minska felsorteringarna helt enkelt. Vi tycker att det är jättebra att PTS säkerställer att det finns fakta och vi ser också möjlighet för oss att lära oss där vi har brustit och göra bättre i fortsättningen, säger hon till Sveriges Radio.

Per Leander

Dela