▶ Klimatfrågan hamnar i skymundan av Corona-krisen
▶ Flyg- och bilindustrin kräver statliga räddningspaket
▶ Frågan är vilka företag och jobb är värda att rädda?
INTERVJU
De stora klimatbovarna inom flyg- och bilindustrin som SAS och Volvo är nu i ekonomisk kris till följd av Corona-pandemin, och begär stödinsatser från staten samtidigt som man säger upp eller permitterar anställda. Men den permitterade Volvoarbetaren och socialisten Lars Henriksson varnar för en återgång till ”business as usual” och menar istället att det är nu vi måste ta chansen att ställa om produktionen för att rädda klimatet. Och jobben!
– Alla företag och regeringar gör allt för att saker och ting ska bli precis som vanligt igen när krisen är över. Det är som att klimatfrågan inte finns längre. Men på samma sätt som vi numera samlas framför statsepidemiologens presskonferenser i TV varje dag för att höra det senaste om Corona-krisen, så borde vi ha en daglig genomgång med en ”statsekolog” som går igenom det senaste om klimatkrisen, säger Lars Henriksson.
– För trots att produktionen tillfälligt har dippat nu, så ökar den globala uppvärmningen hela tiden.
Lars Henriksson påpekar att vi i flera decennier har fått höra från alla politiker oavsett partifärg att det inte finns pengar till välfärdssatsningar eller klimatomställning, utan att vi hela tiden
måste skära ner och spara.
– Men nu när Corona-krisen slog till så har man insett att det finns nästan hur mycket pengar som helst för att rädda företagens profiter. Då finns det uppenbarligen obegränsat med resurser, säger han och fortsätter:
– Och frågan är om det är värt att rädda till exempel flygindustrin? Vi kommer inte kunna flyga som vanligt igen. Men det finns en massa kunskaper där i branschen som går att använda till annat. Det har visat sig att personalen kan hjälpa till i andra områden nu som i sjukvården. Och när det gäller bilindustrin så är det ett gigantiskt maskineri som kan ställas om och producera sånt som vi behöver för att bryta oss ur fossilberoendet. Det är bara genom en sådan grön omställning som vi kan rädda jobben på sikt.
Vad bör göras?
– Den här Corona-krisen kan ju bli ännu djupare än finanskrisen 2008 och vi måste ta det här tillfället i akt. Det som vi ekosocialister måste driva och verka för är en allians för att säkra jobben genom just en klimatomställning. Under krisen 2008 när hela den svenska bilindustrin hotades blev det precis tvärtom. Fackföreningsledningen slöt upp för företagen, inte arbetarna. Det fanns inte en tanke på att man skulle kunna ha en självständig hållning för att ställa om industrin, utan man kapitulerade fullständigt för att rädda företagens vinster. Så det är upp till såna som oss, ekosocialister och miljörörelsen, att utmana fackföreningsledningarna och utgå från medlemmarnas intressen av säkra jobben samtidigt som vi räddar planeten, säger han.
– Jag tror att frågan om att rädda jobben nu kan göra att den här obegripligt stora frågan om klimatet kan komma inom räckhåll, att folk kan börja förstå att vi bara kan rädda våra jobb genom att ställa om produktionen för att rädda klimatet.
Kan den här krisen bli katalysator för omställning?
– Det är många som hoppas det nu, men ingenting sker av sig självt. Men naturligtvis kan vi använda den här krisen och visa på att det finns exempel och möjlighet att göra politiska ingripanden. Det krävs en strid för det finns fortfarande enorma intressen som inte bryr sig om vad som händer med planeten. Kapitalintressena är blinda, det är inte mänskliga intressen utan de har en enda drivkraft och det är att förmera kapitalet, säger Lars Henriksson.
– Hade vi haft en folkomröstning idag på frågan: ”Ska vi gå vidare mot avgrunden eller ställa om samhället?” Då är det inget snack om vad majoriteten skulle välja. Problemen sitter inte i människors huvuden, det är inte ett uppvaknande som saknas utan en enorm politisk och ekonomisk strid.
Per Leander