► Gäller låglönesatsningar och bemanningsfrågan
► Strejk kan stoppa tåg både lokalt och nationellt
► Seko: ”Det här är principiellt viktiga frågor”
Fackförbundet Seko, som bland annat organiserar arbetare vid spårtrafiken, har varslat om strejk på flera områden, vilket i skrivande stund ser ut att bryta ut under fredagen. Konflikten rör två olika avtal, spårtrafikavtalet respektive järnvägsinfrastruktur-avtalet, där motparten i båda fallen är arbetsgivaren Almega.
– Förhandlingarna har gått väldigt trögt. Som jag har förstått har det inte varit mycket till förhandlingar. Det verkar inte som att Almega kan förhandla, utan de verkar bara vänta in att medlarna ska komma med något beslut, säger Carolin Evander, ombudsman för Seko Stockholm, till Internationalen.
Först ut gäller det spårtrafikavtalet, där konflikten handlar om den låglönesatsning som facket vill ha igenom.
– Det vi kräver är att de som tjänar under 24 000 ska få krontal istället för procent, så att det faktiskt blir en låglönesatsning. Almega är väldigt ideologiskt drivet. De försöker göra vad de kan för att stoppa låglönesatsningar eftersom de har en politisk idé om att det är något som är dåligt, menar Carolin Evander.
– De vill inte se att de lägsta lönerna i avtalet höjs.
Almega stället som motkrav att facket måste gå med på att luckra upp kollektivavtalet.
– Det Almega har sagt i förhandlingar är att vi arbetare själva måste finansiera en sådan låglönesatsning genom att gå med på försämringar i kollektivavtalet och sämre arbetsvillkor. Idag enligt vårt kollektivavtal så är man garanterad att vara ledig varannan helg. Men det vill Almega ändra på, så att man ska tvingas jobba tre helger av fem, eller så. Så mer helgarbete helt enkelt. Och så vill de kunna omvandla röda dagar till vanliga arbetsdagar, så att man inte ska få kompensation om man jobbar då, berättar Carolin Evander.
– Det är såna försämringar de förespråkar. Så nånstans måste man sätta ner foten och säga att det här är inte okej.
Tror du att det blir strejk?
– Ja, vi jobbar ju på det. Jag sitter just nu och ringer runt till medlemmar och organiserar strejkvakteri och såna saker. Men får vi ett avtal som är bra, då blåser vi av strejken, men det hänger på Almega, säger Carolin Evander.
– I första strejkvarslet är det städarna på depån i Hagalund som är uttagna. Vi ska också ha aktiviteter ute på stan för att informera allmänheten med flygblad och så vidare om varför vi strejkar.
Kommer vanligt folk att märka av om man inte städer på tågen några dagar?
– Ja, säger Carolin Evander och skrattar:
– Jag har ju själv kört tunnelbana i många år och kan ju säga att det finns en gräns för när saker och ting börjar bli brandfarliga. Så att om inte tågen städas, kommer de snart att behöva tas ur trafik. Och sen så tänker jag att om du tar nattåget upp till Norrland, så är det kanske inte så trevligt att vara resenär och ligga i en smutsig och obäddad säng, eller om toaletterna inte är rengjorda. Så visst kommer det att märkas, säger hon.
– Nästa steg är att tågvärdarna också tas ut i strejk, och pendeltågen får ju inte köras i trafik om man inte har tågvärdar.
Det andra konflikten mellan Seko och Almega, gäller järnvägsinfrastrukturavtalet och berör frågan om inhyrningen av bemanningspersonal. Internationalen har talat med Jonas Pettersson, som är kansli- och kommunikationschef på Seko.
– Det är väldigt vanligt förekommande med inhyrning av personal. Här är problemet att när företagen hyr in folk, så får de sämre lön och ersättning än den personal som är anställd i det inhyrande företaget. Det menar vi blir en form av lönedumpning, när man hyr in och så ger man lägre löner och sämre villkor än de anställda på företaget, säger Jonas Pettersson.
Seko kräver att LO:s bemanningsavtal, där Almega är part, ska tillämpas även inom detta avtalsområde.
– Vår uppfattning är att man ska tillämpa det här så kallade bemanningsavtalet, men man kan säga att Almega rundar sitt eget avtal, säger Jonas Pettersson.
När det gäller järnvägsinfrastrukturavtalet så gäller första varslet onsdagen den 17 maj nästa vecka. Avtalsområdet omfattar i huvudsak eltekniker, signaltekniker, spårsvetsare och banarbetare, vilket skulle innebära att en strejk drabbar underhållningsarbetet av spåren.
– Nu är det medling, så vi får se vad medlarna kommer fram till. Det går aldrig att bedöma innan hur det ska gå, säger Jonas Petterson, men menar att Sekos medlemmar är taggade att ta fighten.
– Det är ju som vanligt att man tycker att det här är viktiga strider som vi tar och stöttar det fullt ut. Vi varslar inte om strejk om det inte är en fråga som är viktig för våra medlemmar, och de här är ju principiellt viktiga frågor som vi varslar om, säger han.
Per Leander