Svenskt sexköp i fjärran land

Joakim Medin är författare, frilansjournalist och fotograf. Han har tidigare kommit ut med böckerna Kobane (2016), om den kurdiska frihetskampen och Orbanistan (2018), om Ungerns auktoritära styre. I sin nyutkomna bok Thailandssvenskarna är det ett reaktionärt patriarkats uttryck som läggs under luppen.

Varje år reser runt 400 000 svenskar på semester till Thailand, varav en inte oväsentlig del handlar om män som är ute efter att köpa sex. Men vad är det för typ av svenskar? Hur resonerar de om sitt sexköp? Och hur ger denna form av assymetrisk patriarkal relation i slutändan även avtryck i det svenska samhället? Det är frågeställningar av den arten som Joakim Medin ger sig i kast med i boken Thailandssvenskarna.

Hur kommer då Medin dessa sexköpande män in på livet? Jo, genom att själv – med hjälp av en diskret utseendekorrigering – utge sig för att vara intresserad av de mestadels tämligen unga prostituerade thailändska kvinnorna. Han hänger tillsammans med de svenska männen på barer och sexklubbar, och utan deras vetskap bandar han samtal med hjälp av en dold mikrofon. Medin ägnar sig således åt en form av wallrafferi.
En kan undra hur Medin orkade med att dag ut och dag in umgås med dessa män och höra på deras predikningar om sina tilltag och kvinnosyn, här bara två exempel ur mängden: ”Säg att jag knullar fyra tjejer hemma i Sverige. Det är 10 000 kronor. Här nere kan jag knulla 23 tjejer för de pengarna. Fy fan vilken skillnad” (David). ”Vissa av killarna som kommer hit får aldrig någonsin ligga hemma. Dels för att de är så töntiga, men också för att vissa tjejer hemma behandlar sin fitta som om den vore av guld” (Fredrik).

Vad är det då för svenska män som avtecknar sig i Medins undersökning? Ja, det har en tydlig kantring mot arbetarklass, killar som inte så sällan kommer från mindre orter. Här framkommer det dock att studien inte är sociologiskt vetenskaplig. Medin har inte tilldelats ekonomiska medel för att frekventera de ”finare” barerna och klubbarna. Författaren understryker också att även svenska män med tätare plånböcker med största sannolikhet i hög grad köper sex i Thailand. Det är synd att Medin inte fått möjlighet att göra sin studie allomfattande.
I intervjuerna med männen framkommer det ett tydligt mönster i frågan om dess syn på Sverige. De talar om att det råder ett ”invandringskaos”, de vädrar väldigt negativa åsikter om islam och de sympatiserar i rikligt mått med Sverige­demokraterna. Nostalgiskt drömmer de sig tillbaka till en svunnen tid med mer traditionellt konservativa könsroller där kvinnan skötte hushållet, passade upp mannen och alltid var tillgänglig för sex. Som kuriosa i sammanhanget kan nämnas att män i Sverige inom äktenskapets ramar ända fram till 1962 alltid hade rätt till sex, likgiltigt om kvinnan ville. På den tiden talades det om ”mäns rättigheter i det av Gud instiftade äktenskapet”.

Hur påverkas då det svenska samhället av denna sexindustri? Här tar Medin upp att det inte alls är ovanligt att de sexköpande männen ingår ett förhållande med en thailändsk kvinna och tar med sig henne till Sverige. Många gånger tillåter inte männen dessa kvinnor att arbeta, lära sig svenska och socialiseras in i det svenska samhället. Kvinnorna blir isolerade i hemmet och far illa. Kvinnojourerna kommer i kontakt med ett stort antal fall där dessa thailändskor i desperation söker hjälp att komma undan en tyrannisk man.

Hur ska vi då komma bort från denna sexköpsindustri och kvinnoförtryck? Ja, även om det egentligen inte är föremål för Medins studie, framkommer det att det är fattigdomen och bristande arbetarrättigheter som är problematikens själva bottensats. Unga thailändska kvinnor söker sig från landsbygden in till städerna där de kanske får jobb på fabrik men med så usla löner så att de knappt ens kan betala hyran. För överlevnad och för att kunna skicka pengar till sina ännu fattigare familjer, mer eller mindre tvingas dessa kvinnor in i prostitution.

Anders Karlsson

 

Thailandssvenskarna
Av Joakim Medin
Verbal förlag, 2019.

Dela