▶ Regeringen vill ha ny nollvision mot dödsolyckor på arbetet
▶ Samtal mellan ministrar och arbetsmarknadens parter inledda
▶ Krav på hårdare regler och större inflytande för skyddsombud
Under årets två första månader har 12 arbetare dödats i olyckor på jobbet. Förra året omkom 58 personer i arbetsrelaterade olyckor. Redan 2016 beslutade den dåvarande S-MP-regeringen en nollvision om dödsolyckor på arbetsplatserna, vilket alltså inte hjälpte. Men nu är det dags igen. Sex ministrar från den nya S-MP-regeringen med arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) i spetsen har gjort ett gemensamt uttalande där man lovar att ta i med krafttag för att stoppa dödsolyckorna.
– Vi kan aldrig acceptera att människor dör till följd av sitt arbete. Alla ska ha rätt att komma hem från jobbet. Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, säger Ylva Johansson i ett pressmeddelande.
På måndagen träffade de sex ministrarna berörda myndigheter och representanter för arbetsmarknadens parter i några av de branscher som är värst drabbade av dödsolyckor. Under samtalet kom man överens om att det behövdes mer resurser till polisen för att utreda arbetsmiljöbrott och att skyddsombudens befogenheter måste öka för att minska dödsolyckorna på jobbet.
En av de branscher som är värst drabbade av dödsolyckor är byggnadsindustrin. Fackförbundet Byggnads ordförande Johan Lindholm säger till tidningen Byggnadsarbetaren att han var nöjd med mötet i måndags
– Vi överlämnade vår kravställan och jag kände att Ylva Johansson lyssnade på oss. Jag tror att flera hade förståelse för till exempel skyddsombudens betydelse för att komma till bukt med problemen, och straffsanktioner när skyddsombud utestängs. Vi betonade att det krävs, för det verkar vara det enda språket som företagen förstår, säger han.
– Men vi kommer att bevaka det här stenhårt. Och Rosenbad står där, så man kan alltid ta en sväng dit och knacka på dörren om det här inte leder till nåt.
Även fackförbundet Seko vill se skarpare regler och hårdare straff mot de arbetsgivare som inte tar säkerheten på allvar.
– Vi vill också ha höjda straff för den som fälls för arbetsmiljöbrott och hårdare kontroller från Arbetsmiljöverkets och Transportstyrelsens sida, säger Helené Zallin, arbetsmiljöombudsman på Seko till Sekotidningen.
Samtidigt tror Helené Zallin att kontrollen av att företagen följer lagar och regler har blivit sämre de senaste åren till följd av nedskärningarna på Arbetsmiljöverket.
–En gissning är att det också har att göra med att Arbetsmiljöverket hela tiden har fått nya förutsättningar för sitt arbete. De har tidigare haft nedskärningar och nu när 100 nya inspektörer börjat tar det förstås tid innan det märks, säger hon.
Betydligt mer kritisk till Arbetsmiljöverket var Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.
– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden, säger han till tidningen Transportarbetaren.
– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar, till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.
Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports krav. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.
Håkan Olsson, stf generaldirektör på Arbetsmiljöverket, medverkade också vid måndagens möte. Han menar att högkonjunkturen är en förklaring till att olyckorna ökat i bygg- och transportbranscherna. Två av de mest utsatta branscherna.
– Det är fler som arbetar och därmed fler som kan skadas, samtidigt ökar tidspressen ständigt. Tidsfaktorn är en stor risk för olyckor och det är något som vi måste ta upp i dialogen med parterna, säger han till Sekotidningen.
Enligt Håkan Olsson har ändrade arbetssätt tidigare lett till färre olyckor. För tio år sedan gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion mot landets sågverk. Det resulterade i hårda krav på bland annat skydd på maskinerna.
– Sågverken tvingades göra stora investeringar och olyckorna i branschen halverades på kort tid, säger Håkan Olsson.
Arbetsmiljöverket ska nu fokusera på att minska olyckorna med arbetsfordon. I väldigt många fall är det någon form av fordon inblandat i olyckor, i trafiken men även inne på arbetsplatserna. Åtgärderna kan handla om nya arbetssätt eller att fordonen byggs om.
Per Leander