INTERVJU En grupp professorer och lärare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm har dragit igång ett projekt för att kunna erbjudna nyanlända flyktingar möjligheten att direkt börja med akademiska studier när de kommer till Sverige, så att de ska få något att göra och lättare integreras i samhället.
– De behöver utbildning, eller har redan en utbildning som de vill bygga vidare på, och då vill vi ge dem möjlighet till det, säger Wouter van der Wijngaart, som är professor i mikro- och nanosystemteknologi vid KTH och en av initiativtagarna till idén.
Problemet är att det finns många byråkratiska hinder som försvårar för nyanlända att studera. Allt från att flyktingarna kanske inte har fått med sig dokument från tidigare studier som ger dem behörighet till högskola, till att man inte får börja plugga förrän man har uppehållstillstånd i Sverige.
– Men alla lärare som vill kan bli volontärer och erbjuda ett par flyktingar att sitta med på lektionerna och ta del av undervisningen, säger Wouter van der Wijngaart och menar att det ligger inom KTH:s vision att hjälpa människor på detta sätt.
– Vi har ingen rätt att ge dem någon officiell examen men vi tänker oss en annan form av papper på att de har deltagit i utbildningen, och att det ska kunna användas att söka jobb med, säger Wouter van der Wijngaart.
Förhoppningsvis kan en sådan dokumentation också senare omvandlas till ett riktigt examensbevis genom att låta studenten tentera av kursen.
Ett mål med projektet är också att tvinga fram reformer som gör det lättare för nyanlända att studera.
– Vi vill sätta ett exempel. Om folk ser att det fungerar kan det bli ny praxis, säger Wouter van der Wijngaart.
Även om projektet kringgår den vanliga ansökningsproceduren för studenter, så krävs det ändå att flyktingarna har vissa akademiska förkunskaper i ämnena som gör att de hänger med på lektionerna och får ut något av kurserna.
I nuläget erbjuder KTH platser på runt 25 kurser, men hoppas att det kan bli fler och dessutom att andra högskolor ska ta efter.
Per Leander