I Göteborgs containerhamn kämpar Hamnarbetarförbundet för att försvara sina rättigheter, då arbetsgivaren APM försöker köra över fackföreningen. I förra veckan genomförde man två endagarsstrejker. Internationalen har talat med Erik Helgeson från Hamn4an.
Vad handlar konflikten om?
– Det är egentligen basala grejer. Vi har till exempel inte fått våra semesterbeslut än, och nu är det
redan maj. Men framför allt handlar det om grundläggande fackliga rättigheter. Arbetsgivaren försöker begränsa hur många och vilka från facket som får gå på förhandlingarna. I praktiken är det bara ordföranden som får komma, och han beläggs med hinder att tala med medlemmarna om vad som sades vid förhandlingarna, säger Erik Helgeson.
– Det är en ohållbar situation och väldigt energikrävande. Fackföreningen styr vi, och vi vill själva välja våra representanter.
Så det är inga lönefrågor?
– Nej, vi vill ha besked om vår semester och få bestämma själva över facket. Så det är inga direkta ekonomiska frågor, säger Erik Helgeson.
– Den enda grej som kanske kostar pengar är att vi vill att de uppgifter som utförs av utbildade hamnarbetare och båtsmän, inte ska utföras av obehöriga inhoppare när de tar in vikarier, utan att man ser till att ta in personal med rätt utbildning. Det kanske kostar lite extra men det rör sig inte om många tusenlappar, säger han.
Arbetsgivaren APM menar att eftersom Hamnarbetarförbundet inte är anslutet till LO, och eftersom många lokalavdelningar saknar kollektivavtal, så gäller inte de vanliga spelreglerna i den här konflikten. Något som Erik Helgeson inte håller med om.
– Vi är i praktiken majoritetsfacket bland hamnarbetarna, så det är oss de ska prata med. I de frågor som är uppe nu så är vi eniga med Transport, men arbetsgivaren försöker slå en kil mellan facken, säger han.
Samtidigt tycker han att Transport kunde göra mer för att visa solidaritet med hamnarbetarnas kamp.
– Transport hävdar att de är bundna av fredsplikten, vilket de egentligen inte är eftersom att det är pågående avtalsrörelse, men de har valt att inte använda strejkvapnet.
Hamn4an har genomfört två endagarsstrejker i Göteborgs containerhamn, tisdagen den 26 och torsdagen den 28 april, då runt 300 medlemmar lade ner arbetet i 24 timmar.
– Då var det ingen produktion överhuvudtaget i hamnen. Det får väldigt stora konsekvenser när vi strejkar, det är vi medvetna om. Det drabbar så väl stora industrier som Volvo, som små företag med förseningar. Det blir jävligt dyrt för industrin, säger Erik Helgeson.
– Vi har velat undvika det här, men till sist hade vi inget val. Vi har haft en konstig dialog med arbetsgivarparterna väldigt länge nu.
Planerar ni nya aktioner?
– Ja, det senaste medlemsmötet gav mandat att eskalera konflikten, så vi är beredda på att kunna lägga nya varsel. Samtidigt är vi öppna för medling och vill gärna få in oberoende medlare i det här så forts som möjligt. Det är vår bedömning att många intressenter inte har förstått hur grundläggande frågor det här handlar om, säger Erik Helgeson.
– Vi fattar inte ens själva om arbetsgivarna har satt en listig plan i verket för att krossa facket, eller om de bara har snävat in sig i en prestigefråga som de inte kan ta sig ur, säger han.
Om konflikten fortsätter hoppas Hamn4an på sympatiåtgärder.
– Blir det nya stridsåtgärder så kommer vi att be om sympatiåtgärder, både nationellt och internationellt.
Känner ni att ni har allmänhetens stöd?
– Jag vet inte. Det är otroligt svårt att nå ut med arbetarsidans bild av vad som händer, medan arbetsgivarsidan har enorma resurser. Man kan hoppas att folk tar sig tid att läsa vår version, säger Erik Helgeson.
– Jag upplever i alla fall att jag har stöd med dem jag pratar med, vänner och grannar. Det är ju det viktigaste. Sen vad de tycker i villakvarteren i Hovås, det skiter jag i.
Per Leander