► Hamnarbetarförbundet höll sin tredje endagsstrejk i Göteborg
► Transport varslar om strejk 28 maj
► ”Vi fick inget gehör för våra krav på tryggare anställningar”
Transport varslade i onsdags om stridsåtgärder i hamnarna, efter att stuveriförhandlingarna som pågått sedan början av april nu har strandat. Första etappen innebär blockad mot övertid, mertid, nyanställning och inhyrning i alla hamnar från och med lördag den 28 maj. I etapp två varslar förbundet om punktstrejker i sex hamnar den 31 maj, skriver Transportarbetaren.
– Vi fick inget gehör alls för våra krav på tryggare anställningar. Just det har varit Transports huvudkrav i den här avtalsrörelsen. Arbetsgivaren Sveriges Hamnar var inte ens beredda att garantera extrapersonalen fyra timmars arbete när de blir inringda. I dag gäller bara tre timmar, säger Transports stuveriombudsman Peter Winsten.
– Extringarna har bara anställning precis den tid de är inringda. Det har visat sig få konsekvenser vid exempelvis sjukdom och arbetsskador. På andra avtalsområden har Transport fått gehör för ökad trygghet i anställningen. Det är obegripligt att Sveriges Hamnar stänger dörren helt, säger han.
Samtidigt gick Hamnarbetarförbundet i Göteborg för tredje gången ut i en dygnslång strejk i tisdags, i
protest mot det nya bud som presenterades av arbetsgivaren APM Terminal dagen innan. Ett bud som facket till och med tyckte var sämre än arbetsgivarens ursprungliga bud.
– Det känns som att bolagsledningen målat in sig i ett hörn genom att förespegla att konflikten handlar om annat än de egentliga kärnfrågorna inför kunder och allmänhet, säger Hamn4ans avdelningsordförande Peter Annerback i ett pressmeddelande.
– Först hävdade APM Terminals i Göteborg att vi krävde inflytande som var helt främmande på den övriga arbetsmarknaden. Sedan påstods problemet vara att vi motsatte oss flexibla schemalösningar likt de som bolaget själva sade upp i höstas. Därefter hävdade man att vi försökte undantränga Svenska Transportarbetareförbundets kollektivavtal och att en gång diskuterade tvistefrågor skulle betraktas som ”stängda” från ytterligare förhandlingar med oss. Det har inte funnits något fog för något av detta. Det känns helt enkelt inte seriöst, säger Peter Annerback.
Hamnarbetarförbundet, som organiserar majoriteten av Sveriges hamnarbetare, är dock till skillnad från Transport inte med i LO, varför förhandlingarna mellan de båda facken och arbetsgivaren sker separat. Hamnarbetarförbundet upplever också att de blir förfördelade av arbetsgivaren på grund av detta.
– Det är en märklig situation. För en vecka sedan hävdade företagsledningen att man inte kunde diskutera ”stängda” förhandlingsfrågor med oss eftersom vi inte var kollektivavtalsbärande part. Nu vill man göra upp med oss om eftergifter i olika befintliga kollektivavtal i utbyte mot högst ordinära spelregler på arbetsplatsen, säger Peter Annerback.
– Vi strider inte om några pengafrågor. Vi borde rimligtvis vara närmare en situation där konflikten kan blåsas av, men istället känns det som vi står längre och längre ifrån varandra.
En av de viktigaste frågorna för Hamnarbetarförbundet är att arbetsgivaren ska respektera deras fackförening och inte hindra deras kommunikation med medlemmarna.
– Vi kämpar fortfarande för att ingångna uppgörelser ska hedras och en förhandlingsordning där vi har möjlighet att bidra med detaljkunskaper från olika arbetsställen och avlasta vår ordförande i olika förhandlingar. Vi måste också ha frihet att informera våra medlemmar om vad som sägs i förhandlingsrummen. Det är helt normalt i hamnarna och på väldigt många svenska arbetsplatser, säger Hamn4ans vice ordförande Anders Möller i ett pressmedelande.
– Vi vill inte heller att jobb som faller under hamnarbetarnas kollektivavtalsområde och normalt utförs av oss, ska läggas över på tjänstemän vid tider då företagsledningen tycker att detta är billigare. Vi kan inte ha den typen av ”kollektivavtalsshopping”, säger han.
En tidigare fråga gällande oklarhet om semestertider är i alla fall löst nu.
Per Leander