MOS i huvudet på Stockholmspolitikerna

Framtidens-spartrafikkartamos_03

EFTERTANKEN: Varför är Stockholmspolitikerna så angelägna om att få till ”Blindtarm Karolinska”,  den nya planerade gula tunnelbane­linjen mellan Odenplan och Solna station? Flera olika skäl har angetts: en tunnelbanelinje skulle ge bättre ekonomi för projektet kring Norra Station (genom att tunnelbanan dras dit kan man sälja marken dyrare).
En annan drivkraft kan vara Nya karolinska sjukhuset, med cirka 6 000 anställda, 1 000 forskare,  plus alla patienter. Men mindre har sagts om mångmiljardinvesteringen “Mall of scandinavia”, MOS, som drivkraft. Det nya köptemplet som under tumultartade former öppnade i veckan ligger bredvid Friends Arena i Solna och förväntas bli ett nytt mål för shoppingsugna turister, som också ska lockas av en bio med femton salonger och tjugotalet restauranger.

Innan MOS fanns det i Stockholm 34 köpcentra som tillsammans har en marknadsandel på 39 procent av handeln i Stockholmsregionen. Stockholm har världsrekordet i antal köpcentra per invånare. Frågan är om det finns utrymme för ett till?
Flera experter har ställt sig frågande till att en sådan anläggning förlagts till ett ställe utan tunnelbana. OM det i det fördolda har förekommit löften från politiker och tjänstemän så ligger det nära tillhands att tro att det har varit avgörande för att 7-miljardersbygget blivit av. Ingen investerar i Sveriges största shoppingcenter utan att ha garantier om att kunderna kan ta sig dit. MOS ligger vare sig vid en motorväg, eller har gigantiska parkeringar, och ligger inte vid en existerande tunnelbanelinje.
Är det så illa att staden, staten och landstinget tänker spendera så mycket skattepengar på en tunnelbanelinje i syfte att transportera potentiella kunder till Sveriges största shoppingcenter inomhus?

Marco Jamil Espvall

Dela