► Deutsche Bahn lägger ner nattågen
► Österrikiska ÖBB tar över hälften av linjerna
► Sovtågen behövs för miljövänliga resor säger Miljöförbundet
Förra helgen lade Deutsche Bahn ner sina nattåg – och möttes av protester runtom i Europa. Samtidigt trädde österrikiska ÖBB in och tog över 40 procent av nattågslinjerna.
– Det är en framgång att vi lyckats rädda många linjer. Sovtågen behövs för miljövänliga resor genom Europa, säger Lars Igeland från Jordens Vänner.
Under två år har han varit med och organiserat ett internationellt nätverk för att hejda nedläggningarna. Fram till i somras såg det nattsvart ut men nu finns nytt hopp. ÖBB tar över Hamburg- Zurich och Hamburg-Wien och det kommer även att finnas nattåg till Rom och andra städer. Förbindelserna till Amsterdam, Warzawa och Prag försvinner men ÖBB kan tänkas ta över även dem på sikt om det finns intresserade resande.
– Jag åkte med sista nattåget från Köln via Berlin till Prag och det var många resande. Stämningen var tryckt på tåget med personal som arbetat i årtionden på denna klassiska linje mellan öst och väst säger Lars Igeland.
Han och aktiva från många länder deltog i en konferens i Berlin och en större manifestation på perrongen lördag 10 december när Deutsche Bahns sista nattåg avgick från Berlin mot Schweiz.
– Nu behövs en aktiv trafik- och järnvägspolitik i Europa. Flyget har mångdubbelt större klimatpåverkan och måste begränsas. Det ska vara billigare att resa miljövänligt. Det måste också bli lättare att boka internationella biljetter och nattågen behöver moderniseras.
Men de tyska järnvägarna vill istället spara pengar genom att köra sina dagtåg utan sovkupéer dygnet runt. Det kommer alltså att gå tåg på nätterna men bara med sittplatser.
– Det är inga riktiga nattåg. Det ska vara riktiga sängar och tysta kupéer där man kan släcka ljuset om jag ska komma fram utvilad, säger Lars Igeland.
Marco Jamil Espvall
NATTÅGEN
■ ÖBB, Österrikiska förbundsjärnvägarna, har börjat köra nattåg från Tyskland till Österrike och Schweiz när tyska järnvägen (DB) lade ner alla sina nattlinjer. ÖBB har tagit över ungefär 40 procent av den ursprungliga nattågstrafiken mellan de tre länderna.