Det är bara några dagar kvar till EM i Frankrike och det går en strejkvåg genom landet. En våg som kan komma att ställa till problem för fotbollsturneringen eftersom transportnätet med största sannolikhet i princip kommer att ligga nere. Oron och klagomålen är många från näringsliv och turiststyrelser. Det talas om gerillaliknande scener från sammandrabbningar mellan demonstranter och polis. Skrämmande bilder som kan få de eventuella EM-besökarna att tänka på terrordåd och ändra sina semesterplaner. Fackförbunden uppmanas att sluta med sin offensiv. Men det är inte fackförbunden som ligger bakom det som just nu sker i Frankrike. François Hollande och hans regering har bara sig själva att skylla för den rådande situationen.
Tidigare i våras sjösatte den franska regeringen förslag på förändringar av arbetslagstiftningen. Det visade sig handla om drastiska försämringar för arbetarna. Den franska arbetslagstiftningen ska bli mer lik den brittiska och bland annat göra det lättare för arbetsgivare att anställa och sparka folk när de känner för det. Försämringarna har fått hundratusentals människor att gå ut på gatorna runtom i Frankrike i mer eller mindre ordnade former. Med jämna mellanrum har det skett nationella aktionsdagar med storstrejker och demonstrationer. Torgockupationsrörelsen Nuit Debout är en del av denna protestvåg som har kommit att bli en slags massrörelse för politisk förändring i Frankrike. I torsdags beräknas 100 000 människor ha demonstrerat runtom i landet.
Men regeringen har inte lyssnat på folkets krav och polisens hantering av demonstranterna har blivit allt våldsammare. Beslutet om att ändra i arbetslagstiftningen tvingades igenom i parlamentet i maj och president Hollande är fast besluten att låta de nya arbetsmarknadslagarna gå igenom utan att ta bort de paragrafer som gynnar arbetsgivarna och drabbar de anställda.
Det är bara det att Frankrikes näst största fackliga centralorganisation, CGT, i likhet med flera andra mindre fackförbund inte heller har några planer på att vika sig. CGT kräver att försämringarna i arbetslagstiftningen tas bort och har i flera veckor anordnat mindre och större strejker runt om i landet. Bland annat stod en femtedel av landets bensinstationer utan bensin under förra veckan på grund av att CGT utlyste strejk och blockader vid flera bränsledepåer runt om i landet. Våldsamma polisinsatser har nu brutit flera av dessa blockader men CGT:s motståndsvåg fortsätter. Organisationens ordförande, Philippe Martinez, uppmanar till en spridning av strejkerna över hela landet för att stoppa regeringens försök att montera ned arbetsrätten.
Natten till tisdagen påbörjades en omfattande nationell järnvägsstrejk som förväntas påverka minst hälften av alla nationella och regionala tågförbindelser. Det talas även om en obegränsad strejk med syfte att få transportnätet att stå i princip stilla i städerna där fotbolls-EM kommer att hållas. Det kommer även att bli strejker i Paris tunnelbana, samt i buss- och pendeltågstrafik. Hamnarbetare och flygplatsanställda förväntas också strejka i viss utsträckning de kommande veckorna. Dessutom har Air France piloter röstat för att strejka under sex dagar i juni på grund av en annan konflikt rörande produktivitetsmål.
Den 14 juni planeras en nationell aktionsdag, den nionde i ordningen sedan den fackliga motståndskampanjen påbörjades i mars. Flera transportfack hotar att strejka under hela EM och facklig ledare har redan utlyst transportstrejker i tio städer där fotbollsturneringen äger rum. Turneringen förväntas besökas av 2,5 miljoner människor.
Förutom oron för hur de folkliga protesterna ska påverka EM finns det även bekymmer kring att strejkerna påverka Paris chanser att få hålla OS 2024. Arbetsgivarorganisationen Medef har mest uttryckt ilska över strejkernas effekter på tillväxten. Regeringen väljer att se protestvågen som en ordningsfråga och försöker med alla kraft att blunda för det faktum att det handlar om politik. En ny opinionsundersökning visar att sju av tio fransmän är emot förändringarna i arbetslagstiftningen. En annan opinionsundersökning visar att 61 procent av befolkningen ser Socialistpartiet som ansvarigt för oroligheterna, inte folket.
François Hollande använder terrorismen för att rikta om fokus och har de senaste dagarna påpekat att kaos i tågtrafiken inte är det största hotet mot EM. Istället för att använda protestvågen till att bedriva den vänsterinriktade socialdemokratiska politik han gick till val på och få igenom de vallöften om förbättringar i välfärden som en stor del av det franska folket upplever att han har svikit, väljer alltså Hollande att fortsätta på den inslagna banan åt höger. De rullande strejkerna i Paris tunnelbana som är planerade att börja när EM drar igång den 10 juni kanske inte kan få honom på andra tankar, eftersom han med största tydlighet har signalerat att han inte låter sig påverkas av folkviljan. Men de kanske kan skaka om honom en smula, trots allt.
Emma Lundström
Tidigare i Internationalen: