Näringslivet ser möjligheter i Sverigedemokraterna

BILD: Hitler och industrimagnaten Gustav Krupp inledde också ett samarbete

BILD: Hitler och industrimagnaten Gustav Krupp inledde också ett samarbete

 

KOMMENTAR: I veckan avslöjade Dagens Industri att flera av de tyngsta arbetsgivarorganisationerna, som Svenskt Näringsliv, Företagarna, Almega, Kreab och Vårdföretagarna, har täta kontakter med Sverigedemokraterna. Tjänstemän på Svenskt Näringsliv, och lobbyister med tidigare kopplingar till Moderaterna och Timbro, har vid flera tillfällen försett SD med rapporter och policydokument som mer eller mindre ordagrant har blivit partiets politik.
Bland annat har SD svängt helt när det gäller frågan om vinst i välfärden och går nu på Allianspartierna och näringslivets linje mot förbud.

”Jag tror att det är jätteviktigt att förstå hur olika aktörer uppfattar samhällsutvecklingen. Det gäller inte minst Sverigedemokraterna som har ett potentiellt jättestort inflytande i svensk politik”, säger Markus Uvell, marknadschef för Kreab och tidigare VD för Timbro, som är en av dem som har utvecklat samarbetet.
”Vi kan inte tänka bort stora partier i riksdagen bara för att de har en del åsikter som vi inte gillar”, säger Almegas näringspolitiske chef Ulf Lindberg till DI.
Sverigedemokraterna själva ser nog ännu varmare på kontakterna med näringslivet, och den Sverigedemokratiske riksdagsmannen Linus Bylund bekräftar att han nu ”även umgås halvt privat” med Kreabs Markus Uvell.

Det hela är inte så konstigt. SD har gått från att vara ett icke-rumsrent litet högerparti, till att bli ett av landets största högerpartier, och därmed rumsrent. Näringslivet har aldrig sett SD som ett hot, men först nu börjar de se SD som en möjlighet. Ett parti av växande betydelse som det nu blir viktigt för företagarna att samarbeta med.
Utan att vilja göra någon närmare jämförelse mellan SD och nazismen, kan man ändå se hur utvecklingen såg liknande ut i Tyskland under 1920- och 30-talet. Där betraktade stora delar av borgarklassen och storföretagarna till en början nazisterna mest som omogna bråkstakar. Men när Hitlers parti började växa, var storföretag som IG Farben, Flick, Krupp och Siemens snabba med att träda fram och föreslå ett samarbete. Ett stöd som välkomnades av nazisterna. Nazismen blev till och med det verktyg som borgarklassen använde för att krossa den tyska arbetarrörelsen med, och att rädda kapitalismen under den ekonomiska krisen.

På samma sätt börjar Sverigedemokraterna bli en del av det borgerliga etablissemanget och SD kommer alltid att stå på storföretagens sida mot arbetarna.

Per Leander

Dela