En mästerlig debut

Debutförfattaren Ylva Lilja. Foto: Thomas Svensson

Ylva Lilja har skrivit en trovärdig och medryckande roman som i struktur och tema liknar Maria Gripes bästa ungdomsböcker. Här finns gemensamma drag med Agnes Cecilia, och precis som den heliga skarabén i Tordyveln flyger i skymningen spelar en skalbagge en magisk roll i Nu vet jag vem du är. Ylva Liljas och Maria Gripes berättelser är som pusseldeckare där ungdomar i nutid försöker komma underfund med en gengångares motiv genom att kartlägga hennes tragiska liv för länge sedan. Nora i Agnes Cecilia och Ida i Nu vet jag vem du är är sentida släktingar till varsin ung flicka som inte kan få ro i döden och därför söker kontakt. Huvudpersonerna är helt ensamma om sin sköra kommunikation över gränsen mellan liv och död. De är båda i ungefär samma ålder som sitt ”spöke”, och deras egen bakgrund och livssituation gör dem öppna för dess budskap och behov.

Maria Gripes och Ylva Liljas böcker har gemensamma drag i personuppsättning, grundläggande konflikt och dramaturgi. Men deras största likhet är nog sorgen, medkänslan och samhörigheten som driver den nutida huvudpersonen att aldrig ge upp sökandet efter den okända berättelse som är mysteriets lösning. När hon till slut kan hjälpa den osaliga anden att få ro i sin parallella dimension så lättar också hennes egen livssorg.

Själva storyn spinner kring samma tema som Mats Wahls skröna om den fjortonårige Kalle som i början av 1800-talet flyr från sadistiska mobbare hos en bonde i Tingstäde. Han hamnar ur askan i elden hos den grymme Petter Gothberg på Gotska Sandön, ”Östersjöns siste sjörövare”. Husbonden av Mats Wahl blev mycket omtyckt när den kom ut 1985 och har även filmats med Sven Wollter och Anton Glanzelius i huvudrollerna. (Boken och filmen nämns helt kort i Ylva Liljas text.) Det finns yttre likheter mellan Nu vet jag vem du är och Husbonden, till exempel en tjock bibel, att Gothberg har två döttrar och tillvägagångssättet för att lura fartyg på grund i oväder för att sedan mörda eventuella överlevare och plundra vraket.

Men även om grundtemat är detsamma har dessa två berättelser helt olika idé och konstruktion. Mats Wahl skriver socialrealistiskt ur en ung tonårspojkes perspektiv. Det är en rak, kronologisk berättelse i historisk tid. Ylva Lilja berättar å sin sida två parallella historier med 200 år emellan och med två uppsättningar karaktärer. Och även om hennes story också har socialrealistiska drag och hög spänningsfaktor, är dess kärna existentiell. Den berör mig inte bara som en spännande och väl berättad skröna. Den får mig att fundera över livet, döden och människors öden.

Mats Wahl skriver skickligt fram Husbonden med ett 1800-talsspråk som känns autentiskt. Ylva Lilja gör sammalunda i de historiska kapitlen i Nu vet jag vem du är. Det gäller både citaten ur den gamla familjebibeln, som har en central roll, och replikerna. I nästa stund växlar hon till ett modernt språk i dialoger mellan Ida, hennes syster Magda, pojkvännen Otto och de vuxna som omger dem. Karaktärer, beteenden och miljöer gestaltas färgrikt och övertygande med lätta penseldrag. Berättarrösten flyter jämnt och njutbart genom denna bladvändare. När jag gör ett uppehåll i läsningen längtar jag inte bara tillbaka för att få veta hur det går. Det är lika mycket för att få vistas i Ylva Liljas språkliga rum.
Författaren har sammanfattningsvis skapat ett fullvärdigt bidrag till den av många älskade genre som har Maria Gripes signum. Tillsammans bildar gestaltningen, språket och dialogerna ett självständigt verk med hög litterär kvalitet och en distinkt, personlig berättarröst.

Det är inte ofta jag läser en så fängslande och mogen debutroman. Det här är ett författarskap som smakar mer. Kort sagt: Jag vill läsa mer av Ylva Lilja. Ja, jag vet. Jag är en 71-årig gubbe. Men jag skulle säga precis samma sak om jag vore 14 år idag, år 2020.

Kalle Güettler
författare

 

BOKEN

Nu vet jag vem du är
av Ylva Lilja. Bokförläggarna Röda Rummet 2020
Roman; yngre tonår-vuxen.

Dela