Utanförskap och rasism driver unga i famnen på IS

SVT:s Vetenskapens värld rapporterade i måndags om de senaste rönen om varför så många unga i Europas förortsområden ansluter sig till Islamiska Staten, IS. Över 4000 européer ska de senaste åren ha rest ner till Syrien och Irak för att slåss på IS sida.
I programmet medverkar bland andra antropologen Scott Atran som studerat självmordsbombare och militanta jihadister i många år. Han har nyligen gjort unika fältstudier vid fronten mellan IS och kurdiska styrkor i Irak där han bland annat intervjuat tillfångatagna IS-soldater.
Tvärtom mot vad myndigheter och media har trott är inte någon organiserad rekrytering orsaken, visar Scott Atrans studier. Djup religiositet är inte heller bakgrunden till att unga söker sig till den extrema jihadismen.
– Poängen är att det är de här människorna som söker efter jihad – inte tvärtom. Ofta handlar det om unga män i en sökande fas av sitt liv. Många med invandrarbakgrund eller med föräldrar från muslimska länder, utan egentliga rötter vare sig här eller i sina forna hemländer. De upptäcker jihadismen i dryga 20-årsåldern, och det blir som en slags personlig frälsning för dem. Det finns något hos dem och i dagens Europa som skapar det här sökandet.
De flesta av de som rest för att ansluta sig till IS tycks komma från bostadsområden med låga inkomster och hög arbetslöshet. Bland dessa finns både de som hamnat i kriminalitet och de som lyckats med universitetsstudier. Gemensamt för båda dessa kategorier är dock upplevelser av exkludering, utanförskap coh rasism.
– Också bland universitetsstudenter och välutbildade finns en känsla av alienation. Dom upplever att dom inte passar in och upptäcker att samhället sätter upp gränser för dom som inte andra har, menar Atran.
Scott Atran beskriver det som att det finns faktorer som stöter bort dessa från det omgivande samhället, samt att det finns tilldragningskrafter i IS-ideo­login som drar de unga till jihadismen. Det är inte i huvudsak de bestialiska videoklippen (som främst vill sätta skräck i motståndaren) som lockar utan en identitet och upprättelse.
– Jihadismen är som en magnet. Det är något som finns där ute som nu kan kanalisera en mängd olika erfarenheter som delas av en massa människor. Dessutom är IS betydligt verkligare än al-Qaida någonsin var. IS har land. De har arméer. De attraherar inte bara med kamratskap och tillhörighet, utan också med ära och äventyr. Det här handlar om unga människor som vill se något betydelsefullt med sina liv. Och IS säger: Du kan förändra världen. Du är en marginaliserad liten skit där du lever. Anslut dig till oss och förändra världen!

Evin Ismail, sociolog vid Uppsala universitet som forskat om utanförskap och anti-diskriminering, beskriver i programmet ideologin som ”apokalyptisk”.
– IS är en apokalyptisk rörelse. Många som åker ner tror att de ska få avgöra något stort i världshistorien. Historien kommer att avgöras i Syrien i staden Dabiq. När man har vunnit slutstriden kommer IS att styra i hela världen, och det är en väldigt stark lockelse i det.

Det enorma lidandet i Syrien och Irak är bakgrunden till att ideologin fått fäste i regionen och är i full färd med att organisera sitt kalifat, enligt Scott Atran och många andra bedömare. Det shiitiska styret i Irak som installerades under den amerikanska ockupationen underblåste jihadismen genom sin brutala behandling av landets sunni-araber. Den Islamiska staten i Irak kunde expandera in i Syrien på grund av Assad-regimens blodiga krigföring mot den sunni-dominerade oppositionen.

Arash Gelichkan

 

Motstrategi

■ I danska Århus har man utarbetat en modell för att förebygga och motverka rekrytering till militant jihadism. Det är ett samarbete mellan polis, skola och sociala myndigheter tillsammans med föreningslivet som har minskat antalet IS-resenärer. Även dialog med muslimska företrädare har varit viktig.

Dela