”Vita båtarna” ska hjälpa flyktingar att ta sig till Sverige

De vita bussarna hjälpte flyktingar ta sig till Sverige 1945.

De vita bussarna hjälpte flyktingar ta sig till Sverige 1945.

 

NYHETER Rörelsen ”De vita båtarna” har startats av en grupp privatpersoner för att skicka en eller flera båtar med förnödenheter till nödsatta syriska flyktingar vid Medelhavet, och sedan låta skeppen återvända till Sverige med flyktingar ombord.
– Vi är en samling personer som har bestämt oss för att göra något för att hjälpa flyktingarna som är strandsatta vid Medelhavet att ta sig till Sverige, säger Mats Leijon från Vita båtarna till Internationalen.
– De senaste veckorna har vi sett ett fantastiskt fint engagemang vad gäller att ta emot flyktingar vid järnvägsstationer när de väl kommer till Europa och Sverige, men fortfarande återstår problemet för dem att ta sig hit, påpekar han.

Namnet de vita båtarna för tankarna till de vita bussarna, som på Folke Bernadottes initiativ skickades ner i Europa vid andra världskrigets slut för att hjälpa flyktingar att ta sig till Sverige.
– Sådana här solidariska hjälpaktioner är inget nytt utan har alltid förekommit i historien, som när vi tog emot krigsbarn från Finland, eller hjälpte danskar att fly över Öresund och balter över Östersjön. Men också då var det ofta på privat initiativ som man hjälpte flyktingar att ta sig till Sverige, säger Mats Leijon.
Gruppen räknar med att man behöver runt en miljon kronor för att genomföra den första resan och har dragit igång en insamling för det. Mats Leijon är hoppfull om att resan snart blir av.
– Det här är både en humanitär och en symbolisk handling. Vi förstår att vi inte kan hjälpa alla flyktingar, oavsett om vi tar med oss 20 eller 200 eller 2000 så är det bara en liten del av alla människor som behöver hjälp. Men vi tror ändå att det kan göra skillnad genom att sätta ett exempel på praktisk handling, säger Mats Leijon.

Dessutom menar han att det handlar om att utmana och bryta mot gällande lagar som försvårar för flyktingar att ta sig till Europa. Dels ”transportörsansvaret”, som tvingar rederier och flygbolag att betala för återresan för alla personer som får avslag på sina asylansökningar, vilket leder till att resebolagen inte vill transportera flyktingar. Och dels mot Dublinförordningen som säger att flyktingarna måste söka asyl i det första EU-landet de kommer till.
– Vi är mycket kritiska till dessa regler, vilket bland annat är förklaringen till det flyktingkaos vi har i Grekland nu, säger Mats Leijon.
Det återstår att se om aktionen med de vita båtarna är laglig, berättar han, men hoppas att det hur som helst kommer att väcka debatt om vad som kan och måste göras för att hjälpa människor på flykt från krig och terror.

Per Leander

Dela